شبکه حمل و نقل جهانی

به گزارش همشهری آنلاین، ۲روز باقی مانده به پایان تعطیلات ۲هفته ای، تصمیمات جدیدی پژمرده شده؛ قرار است طرح هوشمند مدیریت کرونا امتداد یابد و تردد شبانه درون شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع باشد. این را رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا داخل دوازدهمین روز از اعمال محدودیت ها اعلام کرد.

مدت اجرای تصمیمات متاخر حزن از روز شنبه تا پایان هفته آینده خواهد بود. قرار است از این پس، وزارت بهداشت روزهای دوشنبه هر هفته، شرایط شهرها را اخبار نرم و براساس آن فردی های جدید اعمال شود. تو همین ۱۲روز گذشته، بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۶۰شهر قرمز، تنها ۶۴شهر در این شرایط باقی باقی مانده اند و ۹۶شهر به نارنجی تغییر طعم جزیی داده اند.

تهران حزن یکی از شهرهای خارج شده از وضعیت قرمز است. اینک پایتخت به رنگ جزیی نارنجی درآمده، اما حاکم ستاد مقابله با کرونای تهران می گوید این شرایط ناپایدار و شکننده است؛ هر چند که آثار اعمال محدودیت ها داخل ریتم شهری دیده شده. استناد او بوسیله کاهش ۳۰درصدی انبوهی تردد در بخانه برگشتن و حمل ونقل اشتراکی است. دیروز عده جان باختگان به ۳۶۲نفر رسید.

فردا آخرین روز از اولیه جنین قرنطینه ۲هفته ای در پاییز است. از اسفند سال گذشته تاکنون، این دومین بار است که قرنطینه بوسیله ذهنی موکد تری در ایران اعمال می شود؛ بار نخست تو هفته دوم تعطیلات نوروزی و کود دوم از ابتدای آذر.

اعمال قرنطینه دوم، زمانی اتفاق افتاد که تو ۲ ماه برگ ریزان یعنی نرمی و آبان، ۱۹هزار و ۴۱۸نفر جانشان را از دست دادند و ۴۰۲هزارو۸۴۶نفر مبتلا شدند. ۴۴درصد از آمار کچل فوتی های کرونا، در همین ۲ ماه گذشته ثبت شد. آبان، ماه رکوردهای جدید درون فوت و ابتلا بود؛ تا جایی که در بیست و هفتمین روز آن، بالاترین میزان مرگ یعنی ۴۸۲مورد ثبت شد و با اضافه نگرانی ها از الحاق مرگ های روزمره بوسیله ۶۰۰نفر، از نخست آذر، محدودیت های سختگیرانه لطافت اعمال شد. ۲روز مانده بوسیله پایان کود اول قرنطینه، بسیاری سراسیمه وضعیت بعد از پایان محدودیت ها و ابراز پیک شدیدتری از بیماری هستند.

در آخر هفته فاتحه قرنطینه، خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی گفته وجود محدودیت ها باید هدفمند شود. چنانچه آدم بزرگداشت کنند، زمستان قربانی کمتری خواهیم داشت و در غیراین صورت، باید خواستار فرستاده چهارم بیماری ماند. از آن طرف کمک کچل وزارت بهداشت غم که از نتیجه اعمال ویژگی ها شادمان است، گفته بود که ترددها کاهش یافته، تماس های مدنی کمتر شده و پروتکل های بهداشتی به میزان سزاوار سرزنش توجهی تکثیر پیدا کرده است.
در این وضعیت، چند سؤال همیشگی می ماند؛ اینکه تا چه زمانی این ویژگی ها باید اعمال شود و وضعیت بعد از عاقبت قرنطینه چه خواهد بود؟ عدد مهار کرونا کدام است و چه زمانی می استعداد گفت قرنطینه نتیجه مثبتی داشته است؟ جمعی از متخصصان رشته اپیدمیولوژی، عفونی و غش و مسئولان بخش های آی سی یو و اورژانس بیمارستان ها، داخل گفت وگو با همشهری بوسیله این سؤال ها پاسخ داده اند. ۱۱۰ فوتی روزانه؛ عدد کنترل کرونا

آخرین آمار مرگ و ابتلای روزانه کنار جای پا کرونا ۴۸هزارو۹۹۰مورد است و حالا ما درون آستانه فرود امدن به ۵۰هزار فوت از ابتدای مسری کرونا هستیم. همه اینها داخل شرایطی است که بوسیله گفته تحلیلگران آمار و نیز مسئولان نظام سلامت، این اعداد را به گفته بخشی از کارشناسان باید ۲ و نیم تا ۳برابر کرد تا بوسیله عدد اصلی رسید.

با همین داده های وزارت بهداشت حمید سوری می گوید مغز کنترل کرونا، مرگ روزانه کم از ۱۱۰نفر است؛ یعنی وقتی به این میزان متوسط از مرگ رسیدیم، می قابلیت گفت که تا حدودی شیوع کرونا مدیریت شده. سوری که اپیدمیولوژیست است و نخستین تجسس ارتکاب شده درباره عالمگیر کرونا تو قلمرو از سوی تیمی به سرپرستی او ایفا شده، می گوید، مدیریت شیوع مشروط بوسیله این است که اطلاعات درستی داده شود.

به گفته او، مهم تر از آمار مرگ، موارد تأیید شده ابتلاست؛ چراکه اجل تابع عواملی مثل مراجعه دیرهنگام به بیمارستان و مراقبت های درمانی و داروهای تو دسترس حزن هست، اما به دلیل اینکه تنها درون مورد موارد مرگ اطلاعات دقیق و تأیید شده ای وجود دارد، ناچار باید به این اعداد استناد کرد.

مینو محرز، متخصص عفونی و بدنه کمیته کشوری پیشگیری از کرونا با سوری حزن نظر است و همین عدد را اعلام می کند. اما محمدرضا هاشمیان، علو تخصص آی سی یوی درمانگاه مسیح دانشوری پارسا است که نمی توان برای مهار کرونا عددی صریح کرد. نادر توکلی، معاون تداوی ستاد مقابله با کرونای تهران بی قراری تأکید می درنگ که مرگ و ابتلا شاخص های خاصی دارند که براساس آن و با معاینه جزئیات می توان عدد بازپسین را اعلام کرد. قرنطینه آمارها را تکان قسط

آمارهای پیرامون قرنطینه نشان دهنده کاهش نسبی داخل آمار فوت و اضافه تعداد مبتلایان است؛ هر چند که به گفته کمک درمان ستاد مقابله با کرونای تهران، افزایش موارد ابتلا به برهان بیماریابی و رفعت رفتن استاندارد تست کروناست. اول آذر، آمار اجل با مغز ۴۳۱نفر شروع شد و داخل دوازدهمین روز به ۳۶۲مورد فوت رسید. آمار ابتلا هم با ۱۲هزارو۹۳۱نفر آغاز شد و حالا به ۱۳هزارو۶۲۱ نفر روان است.

داخل این بین بر عادت دلایل کاهش آمار فوت، میان متخصصان اختلاف دید بود دارد. از یک طرف گفته می شود این آمار تحت تأثیر محدودیت هاست و از طرف دیگر اخبار می شود آمار اجل مربوط به یک تا ۲هفته پیش از آغاز قرنطینه است. افراد متورم شده بیماران ۲تا ۳هفته قبل از تاریخ اجل هستند.

سوری که اپیدمیولوژیست است می گوید، بخاطر قضاوت درباره تأثیر قرنطینه بر تعداد مرگ ، مهلت است. با پایان این دوره و بررسی آمارها و مقایسه آن با ۲هفته قبل از آن، می توان به تقویم نسبی رسید. او معتقد است ارتباط میان کاهش آمار و اعمال فردی ها باید به نعوظ باریک بین معاینه شود؛ چراکه با بود ممنوعیت ترددها، باز غصه شاهد اجتماعات و شلوغی مردم در طول روز هستیم. به همه اینها باید تحول داخل ماهیت ویروس را هم اضافه کرد که منجر به بالا رفتن موارد ابتلا شده است. تغییر ماهیت ویروس را بسیاری از متخصصان عفونی و بیهوشی و مسئولان درمانگاه ها هم تأیید می کنند. آنها می گویند چنانچه ویروس دگرگونی نکرده بود، معیار شیوع تا این اندازه شدت نمی گرفت. درباره آمار بستری ها،

داوود نوروزی، مدیر اورژانس بیمارستان شریعتی بوسیله همشهری می گوید که در این بیمارستان، تعداد رنجور ها نسبت به ۱۰روز قبل از آغاز قرنطینه افزایش نداشته است، فوتی ها هم کمی سیلان نزولی به خویشتن گرفته است.

مینو محرز هم این اطلاعات را تأیید می کند. او می گوید اعمال قرنطینه، زنجیره انتقال را گسسته می کند. نکته مهم اما، حفظ وضعیت موجود است. به گفته او، میزان بستری های روزمره به ۶ تا ۱۰مورد تو مراکز درمانی رسیده؛ درحالی که قبلا بالای ۵۰نفر حزن علیل داشته اند. درون این میان کمک علاج ستاد مقابله با کرونای تهران حزن تأکید می کند که یکی از متمایز های پا بر جا برای سنجش مدل اثربخشی قرنطینه، تعداد بستری، مراجعه به بیمارستان و اجل است. اما این تشریح را می دهد که طولانی این شاخص ها پس از پایان قرنطینه و یک هفته بعد از آن خود را نشان می دهد. با این همه، نگاهی به شاخص های مربوط به وضعیت زرد، نارنجی و قزل شهرها، تعیین کننده شرایط نهایی آنهاست. به شرایط اردیبهشت بازمی گردیم؟

نتیجه اولین جنین از اعمال قرنطینه در کشور، اردیبهشت واضح شد؛ روزهای طلایی که بازگشت به آن روزها آرزوی مسئولان است. اردیبهشت امسال با ۹۱فوت و یک هزار و ۲۹۴ابتلا شروع شد، در بیست و هفتم روز بوسیله ۳۵فوتی رسید و در آخرین روز از ماه به ۶۴مورد فوت و ۲هزارو۳۴۶ ابتلا رسید. داخل خرداد ولی آمارها افزایش نسبی داشت و درون مرداد، روانی صعودی سزاوار سرزنش توجهی، به خود گرفت.

خیلی ها وضعیت ما را تو اردیبهشت شایان پذیرش می دانند، ولی به اعتقاد متخصص آی سی یوی بیمارستان مسیح دانشوری، اردیبهشت، آتش زیرخاکستر بود؛ چرا که پس از آن با اضافه یکباره آمارها مواجه شدیم که تا همین حالا هم ادامه دارد: «ما اصلا آن دوران را طلایی نمی دانیم. رویکرد مدیریت کرونا آن زمان فاحش و واضح نبود.»

اما سوری می گوید که ما به شرایط اردیبهشت می رسیم، اما با سیاست های قرص: «کشوری متشابه ویتنام با ۱۰۰میلیون نفر جمعیت، تاکنون کمتر از ۴۰هزار مورد مرگ داشته است. در آلمان هم بعد از اردیبهشت تنها یک هزار اجل داشته اند، اما در ایران بعد از آن تاریخ، متجاوز از ۳۰هزار مرگ ثبت شده است؛ بنابراین با یک محاکمه پایدار می قابلیت بلای ناگهانی را کنترل کرد.»

فریدون فلاح مهر، متخصص بیهوشی و پزشک آی سی یوی بیمارستان شهدای یافت آباد از نتیجه مثبت قرنطینه در اردیبهشت ماه یاد می کند. او به همشهری می گوید تو اردیبهشت، تخت ها یکباره خالی شد و درون آی سی یوی این بیمارستان که ۱۳تخت دارد، تنها یک تا ۲تخت داخل اشغال بیماران بود. او بازگشت بوسیله اردیبهشت را قدری رقیق می داند؛ چراکه در پاییز و زمستان مصیبت های تنفسی شایع می شود و مسری کرونا را سخت گیری می کند. قرنطینه تا کی؟

درون آستانه پایان نخستین مرحله از قرنطینه، بیمارستان ها همچنان درگیر بیماران بدحالی هستند که پیش از ۲هفته اخیر به مراکز درمانی رجوع کرده اند. بلوغ این بیماران که جلوه گر شد می استعداد تقویم نکته سنج لطافت از استاندارد مرگ ومیرها کرد. مقیاس فوتی های کرونا از هفتم روز از اجرای انفراد ها خودش را مدال داد. در شرایطی که در ابتدایی روز، تعداد فوتی ها ۴۳۱نفر بود درون هفتم آذر این مغز بوسیله ۴۰۶ و داخل روزهای بعد بوسیله نظم بوسیله ۳۹۱، ۳۸۹، ۳۷۱ و درون آخرین روز به ۳۶۲نفر رسید.

بوسیله گفته معاون علاج ستاد مقابله با کرونای تهران، این رادیکال ترین تأثیر قرنطینه بوده است و یک هفته بعد از سرانجام محدودیت ها تأثیرات بیشتری از خود نشان می دهد. اما این اعداد دلیلی بر فرجام قرنطینه و فردی ها نیست؛ بوسیله طوری که فلاح مهر، متخصص آی سی یوی بیمارستان شهدای یافت آباد می گوید تا زمانی که درمان و واکسنی بخاطر کرونا تولید نشود، باید انفراد ها در سطوح متنوع اعمال شود.

مینو محرز حزن معتقد است که نمی توان زمانی برای آخر قرنطینه اخبار کرد. او تنها راه حل مدیریت کرونا را انجام اعطا کردن آزمایش کرونا و داخل مرحله بعد از آن ایزوله کردن افراد مبتلا دانست. در هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد تعداد تست های پی سی آر یومیه باید بوسیله ۴۰هزار و تست های سریع بوسیله ۶۰ تا ۸۰هزار برسد.

محرز می گوید باید افرادی که به سر اجرا نمی کنند را جزا های سنگین کرد. به گفته این متخصص عفونی، انفراد ها را نمی نبوغ به یکباره از میان برداشت؛ چراکه آمار مانند صاعقه مکرر رفعت می رود. در کشورهای اروپایی هم تاکنون بارها قرنطینه اعمال شده، ولی پس از اختتام انفراد ها، دوباره آمارها اوج رفته است. اگر ۹۷درصد افراد جامعه به درستی از ماسک کاربرد کنند، شاید اصلا نیازی به اعمال قرنطینه نباشد. چه سرنوشتی در انتظار ما و کروناست؟

با تصمیمات متاخر ستاد مقابله با کرونا، صبر است محدودیت ها برای یک هفته دیگر هم امتداد داشته باشد. تمدید قرنطینه درون شرایطی است که به گفته سوری، بنیانی ترین موضوع درون اجرای طرح ها و برنامه ها، مطالعه میزان اثربخشی آنهاست.

باید سؤال های علمی مطرح شده و بخاطر هر کدام هم پاسخ معتمد و مستدلی نمایش شود. او می گوید نکته مهمی که در اعمال محدودیت ها باید درنظر پژمرده شود، میزان ظرفیت و تاب آوری مردم در طبق آن است. اگر هدف گلچین شده بخاطر مداخلات سختگیرانه، علمی نباشد، فرصت ها و تنخواه های زیادی از دست می رود.

او این پرسش را مطرح می کند که اقبال تا چه زمانی می خواهد قرنطینه را بوسیله این شکل ادامه دهد و توضیح می دهد: «اعمال این محدودیت ها تو تمام مدت بوسیله نفع جامعه زدودن. تعطیلی، راحت ترین کار است؛ درحالی که باید اقدامات به صورت کاملا هوشمند انجام شود تا ضررش بیشتر از منفعت آن نباشد.»

نگرانی سوری از نامشخص وجود داشتن تاریخ انقضای اپیدمی کروناست: «هیچ کس نمی تواند بگوید تا چند سال دیگر با این اپیدمی مواجهیم؛ به همین برهان باید تو اتخاذ سیاست های مؤثر احتیاط یدکی عمل شود.» تعدادی از متخصصان زمان اختتام کرونا را ۲تا ۳سال دیگر اعلام کرده اند. این اپیدمیولوژیست اما می گوید که استناد آنها به روند شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی در گذشته است؛ درحالی که نمی توان اینطور نتیجه گرفت. تأثیر قرنطینه خواه نزدیک شدن به ایمنی جمعی؟

موارد فوت کرونا روند نزولی به خود پژمرده است. مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان تداوی می گویند این موضوع پایین تر تأثیر اعمال قرنطینه است، ولی زهرا دوخائی، دانش آموخته علوم شناختی و تحلیلگر داده ، بوسیله سؤال دیگری پاسخ می دهد: که آن هم مقیاس تأثیر زنهار جمعی بر آمارهاست.

به گفته او، ایمنی جمعی زمانی ساختن می شود که با افزایش تعداد افراد مصون در موافق بیماری، آهنگ سرایت کند شده و درنهایت منجر به کنترل شیوع شود. به خشکی امدن همین مبنا غصه باید ۶۶درصد از جمعیت بوسیله مصیبت مشغول شوند که برای ایران حرفی نزدیک به ۵۶میلیون نفر است؛ درحالی که گمانه زنی ها مدال می دهد تا اواخر آبان، در بیشترین حالت ۴۰میلیون نفر مشغول بوسیله کرونا شده اند. بنابراین تا اینکه با ایمنی احشام ای(جمعی) تیمار فاصله بود دارد؛ ازاین رو کاهش آمار فوت، بیشتر به برهان اجرای شدید تر محدودیت های اجتماعی است تا تأثیر عوامل دیگر.

منبع: همشهری - زهرا جعفرزاده
  • ۹۹/۰۹/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی